Een paar jaar geleden had Netvlies een intranet waarop vrijwel niks gebeurde. Het stond vol achterhaalde informatie en het gebruiksgemak was (op zijn zachtst gezegd) niet best.
Inefficiënt
Hierdoor had iedereen een hekel aan ons intranet. Je bezocht het alleen als je echt niet anders kon en vaak leidde het tot een teleurstelling, omdat je er niet vond wat je zocht. Het gevolg was dat er over van alles en nog wat rondgemaild werd, er allerlei systemen in omloop waren om informatie te raadplegen en er veel kennis maar binnen één team of afdeling aanwezig was. Nieuwe medewerkers waren vaak weken bezig om een beetje ingewerkt te raken en zowel medewerkers als management wisten niet wat er allemaal speelde binnen de organisatie. Kortom, een alles behalve efficiënte situatie...
Social intranet
Toen begonnen we een pilot met een social intranet, een nieuwe vorm van intranet waar een collega een keer iets over gelezen had. Je kunt dit zien als een soort besloten Facebookpagina voor je bedrijf (zonder de lollige kattenfilmpjes), vooral bedoeld voor interne communicatie en kennisdeling. Of: als een intranet dat wél werkt en waardoor je tijd overhoudt.
En vanaf dag één had dit voor ons een grote impact.
Wat je er zoal mee kan?
- Alle medewerkers hebben een login, en kunnen ook op hun smartphone of tablet inloggen;
- Mensen kunnen aansluiten bij groepen over onderwerpen die ze interessant vinden (bijvoorbeeld mensen binnen een afdeling, met dezelfde functie of over - onderwerpen die spelen binnen de organisatie);
- Iedereen kan vragen stellen én beantwoorden (het is geen speeltje van alleen directie of de IT afdeling), waardoor je veel laagdrempeliger contact legt met collega’s waarmee je niet dagelijks te maken hebt;
- Klanten kunnen aansluiten bij groepen waarbij ze met hun projectteam kennis kunnen delen over hun projecten;
- Door koppeling aan interne systemen (HR, DMS, CRM, ...), hebben mensen maar één login en één interface voor veel belangrijke bedrijfsinformatie.
Het social intranet is inmiddels ons belangrijkste interne communicatiekanaal waarmee de kennis van onze organisatie toegankelijker geworden is en mailstromen enorm zijn afgenomen.
Het social intranet wordt daarom door steeds meer bedrijven, groot en klein, ontdekt en omarmd. Inmiddels helpen wij onze klanten ook met de implementatie van een social intranet voor hun organisatie. We deden dit recentelijk voor onder meer NautaDutilh, Thuiszorg West-Brabant en GGZ Reinier van Arkel.
Mijn collega's Michaël Reit en Jeroen Thoolen weten inmiddels alles over social intranet en organiseren eens in de paar weken een webinar waarin ze laten zien hoe een intranet anno 2015 werkt. Meld je via onderstaande link aan voor het volgende webinar.
[webinar_intranet]