Jongerenproject BREDAPHOTO groot online succes

Breda stond van 16 september tot en met 24 oktober in het teken van het tweejaarlijks terugkerend internationaal fotofestival BREDAPHOTO. Waar veel evenementen claimen zowel jong als oud te kunnen boeien, maakte BREDAPHOTO de belofte ook waar met een scala aan activiteiten op de diverse locaties.

Zo konden de allerkleinsten onder de doelgroep (8-12 jaar) via een groot projectiescherm bij Lokaal 01 hun reactie op een wekelijks wisselende foto op een grote Twittermuur plaatsen. De reactie was niet alleen op het grote scherm te zien, maar ook direct op de BREDAPHOTO website.

Voor de Bredase fotografen in spé werd daarnaast in samenwerking met een groot aantal middelbare scholen in de regio Breda een fotowedstrijd georganiseerd. Leerlingen kregen tijdens hun CKV lessen miniworkshops met daarbij de opdracht foto's te maken die ze vervolgens op de BREDAPHOTO website konden plaatsen.

Na plaatsing konden alle bezoekers van de BREDAPHOTO website op deze foto's stemmen. Bovendien konden leerlingen hun foto's direct op Hyves plaatsen via een speciaal voor BREDAPHOTO ontwikkelde Hyves gadget, en ook op Twitter barstte de strijd om de meeste stemmen in alle hevigheid los.

Uiteindelijk deden een kleine 300 leerlingen mee aan de online wedstrijd, wat resulteerde in meer dan 1.400 foto's en 4.500 stemmen. Tijdens de finaleweek bezochten ruim 7.000 fotoliefhebbers de online tentoonstelling.

De hoofdprijs, bestaande uit een digitale spiegelreflexcamera en een publicatie in de komende editie van DIGIFOTO gaat naar de winnende foto van Michelle Hendriks van het Margenhage College. Haar foto (gekozen door een vakjury) wordt, samen met de overige winnaars (waaronder die met de meeste online stemmen) vanaf 30 oktober ook geëxposeerd in boekhandel Selexyz in winkelcentrum de Barones.

Voor zover u het niet al vermoedde: Netvlies verzorgde (naast de technische realisatie van de BREDAPHOTO website) het concept, de vormgeving en realisatie van het BREDAPHOTO Jongerenproject online.