Hoe wij 70% van onze omzet uit bestaande opdrachtgevers halen

Tussen het geweld van onze kennissessies, innovatietijd en sociale innovatie binnen Netvlies hebben we af en toe ook nog tijd voor het behartigen van de belangen van onze belangrijkste factor; onze opdrachtgevers.

Je zou het af en toe vergeten als je ons volgt op social media, dit blog leest of bij ons op kantoor tijdens de lunch een potje tafelvoetbal meespeelt, maar we zijn ook wel eens aan het werk. En dat vinden we toch allemaal het leukste van werken bij Netvlies; samen met onze opdrachtgevers sterke producten bedenken, opleveren en optimaliseren.

Tevreden opdrachtgevers; een gezonde basis

Zoals bij elk bedrijf is het succes van Netvlies afhankelijk van de tevredenheid van haar klanten. De ‘simpele’ doelstelling is dan ook om onze opdrachtgevers tevreden te houden, met als ‘logisch’ gevolg dat ze met hun internetvraagstukken bij ons blijven aankloppen. Klinkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk toch lastiger dan deze schets. Het doel van dit artikel is niet om in te gaan op de valkuilen van het managen van klantrelaties en verwachtingen, daar zijn reeds legio artikelen over te vinden, maar om aan te geven waarom het geen toeval is dat Netvlies de afgelopen twee jaar consistent meer dan 70% van haar omzet uit bestaande klanten heeft gehaald.

Een luxepositie, wordt dan vaak geroepen. Zeventig procent uit bestaande klanten, dat ga je op lange termijn niet volhouden. Denken jullie wel aan new business? Jazeker, we hebben onlangs weer een aantal mooie nieuwe opdrachtgevers mogen verwelkomen, waaronder retailer Handyman, mobiliteitspartner Alphabet en bedenkers van beleving Arjan van Dijk. En hoe trots we ook zijn op het verwelkomen van nieuwe klanten, we willen vooral graag dat ze opdrachtgever en partner van ons blijven.

Persoonlijk. Geen uurtje factuurtje. Geen klantnummer.

Maar hoe zorgen we daar voor? Om te beginnen door onze opdrachtgevers vanaf het begin kennis te laten maken met onze hele organisatie. Heb je een vraagstuk rond internet marketing? Dan zit er vanaf het eerste gesprek één van onze internet marketeers aan tafel. Ben je als bedrijf nog zoekende naar de beste manier om je doelstellingen online te realiseren? Dan zit je samen met één of meerdere van onze strategen. Spar je liever op technisch niveau? Onze developers spreken naast PHP ook Nederlands en zijn in levende lijve te bewonderen bij ons op kantoor. Dit zijn uiteraard kosteloze gesprekken; we willen eerst weten waarom je ons hebt gebeld en hoe we je het beste kunnen bedienen voordat we het over geld gaan hebben.

Samen online groeien

Over geld gesproken; Netvlies werkt niet met account- en projectmanagers. Wij werken met een klein team (vijf man sterk) van business developers welke fungeren als het eerste aanspreekpunt voor onze klanten en projectteams. Door geen aparte account- en projectmanager te hebben zorgen we ervoor dat er snel geschakeld kan worden en afspraken met de business developer leidend zijn. Het doel van onze business developers is om samen met klanten en vakspecialisten de beste oplossing voor elke opdracht te vinden. Dit doen we vanuit het oogpunt dat we kennis bundelen en zo het meest efficiënt samenwerken. Zo combineren we de kennis van de branche van onze opdrachtgever met de kennis over het actuele online speelveld van onze specialisten. Deze bundeling van kennis komt vaak terug in een agile werkwijze, waarbij onze opdrachtgevers gedurende het project bij ons kantoor zitten als onderdeel van het projectteam. Op deze manier tonen we transparantie in de besteding van het budget, wordt de betrokkenheid van het projectteam verhoogd en blijft onze opdrachtgever gedurende het hele traject betrokken in de ontwikkeling en richting van het eindproduct. Na oplevering van het product blijft hetzelfde projectteam betrokken bij optimalisaties en doorontwikkeling. Dit zorgt voor efficiëntie en continuïteit en doorgaans betere resultaten.

Eén aanspreekpunt, maar meer mag ook

En als het even niet uitkomt om bij ons op kantoor langs te komen, zijn we eenvoudig te bereiken. Een belletje of mailtje met je eigen business developer bij vragen of onduidelijkheden hoort bij onze service. Heb je een meer specifieke vraag over het design van je nieuwe website? Dan neem je dit gewoon direct door met de vormgever; geen onnodige ruis of doorgeefluikjes, daar houden we niet van. Rechtstreeks communiceren met specialisten, daar staan we voor.

Partnerships

Bovenstaande aanpak zorgt voor een nuchtere organisatie, een mentaliteit waarin we graag denken in mogelijkheden in plaats van problemen, met specialisten die liever realistische verwachtingen scheppen dan de pot goud aan het einde van de regenboog beloven. Bij Netvlies spreken we niet in jargon en hebben we de wijsheid niet in pacht. Wel adviseren we graag op basis van onze kennis en zijn we absoluut een tikkeltje eigenwijs wanneer dit nodig is om dat fantastische idee nog wat scherper neer te zetten. Dit advies komt voort uit onze specialisten die technologische ontwikkelingen in de markt pro-actief volgen, waardoor we binnen strategische partnerships gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven over mogelijke kansen om de doelstellingen beter of efficiënter te realiseren.

Dit resulteert in een organisatie waarin we niet denken in projecten, maar langdurige samenwerkingen waar zowel opdrachtgever als Netvlies de vruchten van plukken. Met onze grote groep loyale en tevreden klanten durven wij te beweren dat onze aanpak werkt.

Als je benieuwd bent naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen, neem dan gerust contact met mij of één van mijn collega’s op en neem de proef op de som!