Hoe de online strategie en website een grote bijdrage leveren aan het succes van BredaPhoto

BredaPhoto: hét fotofestival van Breda

BredaPhoto – het gerenommeerde fotofestival dat tweejaarlijks plaatsvindt in Breda – beleeft van 15 september tot en met 30 oktober 2016 alweer haar 7e editie. Op diverse binnen- en buitenlocaties zullen 7 weken lang meer dan 25 exposities van 73 topfotografen te zien zijn. Ook dit jaar zal het festival naar verwachting weer meer dan 80.000 bezoekers uit binnen- en buitenland trekken.

Nieuwe website met meer gebruiksgemak en nieuwe features

In de aanloop naar de komende editie werd Netvlies door BredaPhoto benaderd met de vraag haar website te vernieuwen en de gebruiksvriendelijkheid ervan te verbeteren. De vormgeving en de techniek van de oude website waren destijds bijvoorbeeld door twee verschillende partijen ontwikkeld en sloten niet goed op elkaar aan. Ook was het navigeren niet gebruiksvriendelijk en was het content management systeem lastig om mee te werken. Kortom: zowel voor bezoeker als beheerder werkte de website niet optimaal.

Daarnaast had BredaPhoto twee concrete online doelen die het dit jaar wilde realiseren:

Doel 1: online ticketverkoop

Veel bezoekers van BredaPhoto denken dat het gehele festival gratis is. Zij bezoeken waarschijnlijk alleen de indrukwekkende buitenexpositie op het Chasséveld en weten niet dat er nog tal van andere exposities en activiteiten zijn waarvoor wél moet worden betaald. Deze ticketinkomsten zijn uiteraard belangrijk voor het festival. Daarbij is het goed om te laten zien dat een groot deel van het publiek bereid is om voor het festival te betalen. Er was echter nog geen goede online strategie waarmee de ticketverkoop via verschillende kanalen geïntegreerd en gestimuleerd kon worden. Een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website moest de basis hiervan worden.

Buitenexpositie BredaPhoto

Doel 2: opbouwen van een community

BredaPhoto wil graag gedurende het jaar via relevante en inspirerende berichten in contact blijven met haar doelgroep. Hierdoor beperkt de communicatie zich niet alleen tot de festivalperiode en de aanloopperiode ervoor. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid en waardering van het festival – en daarmee het succes op lange termijn – en stelt BredaPhoto in staat een band met haar doelgroep op te bouwen. Daarnaast kan BredaPhoto op deze manier op een goede en voordelige manier betrouwbare data over haar doelgroep verzamelen.

Een goede online strategie is het startpunt voor succes

Een succesvolle nieuwe website begint met een goede strategie. In de ogen van Netvlies moet een internetbureau dan ook niet alleen goed kunnen ontwerpen en bouwen, maar dient het een online business partner te zijn die haar klant proactief en servicegericht helpt bij het realiseren van haar online succes. We zijn daarom begonnen met het opzetten van een gedegen online strategie en een roadmap. Hiermee kunnen de online mogelijkheden en kansen de komende jaren optimaal worden benut.

Strategische sessies geven inzicht en richting

Het projectteam bestond uit vijf specialisten van Netvlies (strateeg, marketeer, vormgever, tester en developer) en drie medewerkers van BredaPhoto (marketing manager, zakelijk leider en curator). Samen hebben we in een aantal strategische sessies ingezoomd op de volgende aspecten:

#1 Doelen

Welke meetbare resultaten kunnen we verwachten?

#2 Persona’s

Wie vormen de belangrijkste doelgroepen?

#3 Waardepropositie

Welke waardevolle beleving, producten en service hebben we deze doelgroepen te bieden?

#4 Customer journey

Welke behoeften hebben de doelgroepen in de verschillende fasen van de klantreis?

#5 Digitale kanalen

Via welke kanalen bereiken en bedienen we de doelgroepen (online en offline)?

#6 Activiteiten

Wat moeten we doen om dit te bereiken?

#7 Tools

Welke tools en pakketten hebben we hiervoor nodig?

#8 Overige aspecten

Wat zijn de kosten, wie kunnen we als partners inschakelen en waar halen we inspiratie vandaan?

Focussen op de belangrijkste doelgroepen

Een belangrijke uitdaging voor BredaPhoto was de breedte van de doelgroep: jongeren, ouderen, Bredanaars, Nederlanders, buitenlanders, professionals, liefhebbers, leken… het festival heeft werkelijk voor iedereen wel wat te bieden. Dat is natuurlijk een mooi gegeven, maar maakt het lastig te focussen in de informatieverstrekking en de campagnes. Aan de hand van de belangrijkste doelen ontdekten we welke doelgroepen de beste kansen zouden bieden voor het behalen van de doelen: een waardevolle exercitie voor het festival om daar eens bewust bij stil te staan. Uiteindelijk is ervoor gekozen om te focussen op twee doelgroepen: cultuurliefhebbers en dagjesmensen.

Doelgroep BredaPhoto

Strategie vertaald in ontwerp en roadmap

Op basis van de resultaten van de strategische sessies hebben we BredaPhoto geholpen bij het ontwikkelen van een online concept voor de nieuwe website. Vervolgens maakten we een eerste ontwerpschets van een website die niet alleen mooi en budgettair haalbaar was, maar waarvan we ook konden uitleggen waarom deze zou gaan bijdragen aan de belangrijkste doelen – en daarmee aan het online succes van het festival. Daarnaast hebben we een roadmap gemaakt voor de campagne en ideeën die nu niet haalbaar waren, maar in de toekomst kunnen worden uitgewerkt en ingezet.

“Het opzetten van de online strategie was een heel prettige en waardevolle start van het project. Netvlies was erg goed voorbereid, nam ons aan de hand en gaf ons nieuwe inzichten en ideeën waarmee we meteen aan de slag konden. Netvlies kijkt met een ‘BredaPhoto-blik’ naar een passende strategische oplossing, waardoor de realisatie van de website soepel verliep en het resultaat boven verwachting is! Daarnaast hebben we een berg nieuwe inzichten en ideeën voor de toekomst opgedaan”
- Monique van de Wijdeven, marketing & communicatie manager bij BredaPhoto

Met je eigen werkplek hoor je er als klant helemaal bij

Bij Netvlies geloven we heilig in het bundelen van kennis en kracht tussen onze specialisten en onze klanten. We beginnen een project daarom niet alleen met een goede strategie, maar bieden klanten tijdens de realisatie ook een werkplek aan bij ons op kantoor. Zo maken ze écht onderdeel uit van het projectteam. Monique van de Wijdeven van BredaPhoto maakte hiervan dankbaar gebruik en was gedurende de vier weken waarin de website werd gerealiseerd geregeld bij ons te vinden.

“Doordat ik tijdens de realisatie een werkplek bij Netvlies kreeg, had ik een goed beeld van de voortgang en kon ik tot op detailniveau overleggen en bijsturen. Had ik een idee om iets op een bepaalde manier op te lossen, dan kon het team daar direct mee aan de slag. Ook kon ik al heel snel beginnen met het testen van de website en het invoeren van de eerste content. Ik kan iedereen deze manier van samenwerken aanraden!”
- Monique van de Wijdeven, marketing & communicatie manager bij BredaPhoto

Technische realisatie

Voor de realisatie van de website hebben we gekozen voor een aantal goede en gebruiksvriendelijke systemen die goed op elkaar kunnen worden aangesloten door middel van standaardintegraties. Bovendien bieden ze voldoende ruimte en flexibiliteit voor de toekomstplannen. We hebben onder meer onderstaande systemen ingezet:

  • WordPress: website

  • Eventbrite: online ticketverkoop

  • MailChimp: e-mailmarketing

  • Highrise: CRM

  • Google Analytics: statistieken (bezoekers, campagnes en verkoopresultaten)

  • Google Grants (AdWords) en Facebook: campagnes

  • Zapier om Eventbrite aan Mailchimp te koppelen en om Mailchimp aan CRM te koppelen

Eerste resultaat: alle early bird tickets uitverkocht!

De nieuwe website staat inmiddels live en de eerste resultaten zijn erg positief. Binnen enkele weken waren – nog zonder al te veel van het marketingbudget te hoeven uitgeven – alle 1.000 early bird tickets al uitverkocht! Ook met hulp van op de twee gekozen doelgroepen gerichte Facebookcampagnes gingen de laatste early birds heel rap. Een veelbelovende start én een bevestiging dat BredaPhoto de goede weg is ingeslagen.

“Wat erg prettig is aan Netvlies, is dat ze alles in huis hebben: strategie, vormgeving, techniek én marketing. Je merkt bovendien dat de specialisten goed op elkaar zijn ingespeeld en gewend zijn om vanuit hun expertise mee te denken met de opdrachtgever. De eerste resultaten van de website zijn vér boven verwachting. Netvlies is een uitstekende strategische partner en heeft een grote bijdrage geleverd aan ons online succes – en daarmee aan het succes van het festival.”
- Monique van de Wijdeven, marketing & communicatie manager bij BredaPhoto

Benieuwd geworden naar naar de nieuwe website van BredaPhoto? www.bredaphoto.nl.  

Ben je werkzaam in de culturele sector?
Meld je dan hieronder aan voor onze mailupdates of neem contact met ons op, want we organiseren binnenkort een gratis kennissessie samen met BredaPhoto waarin we deze case uitgebreid toe gaan lichten en nog meer insights delen.