Hoe de nieuwe website van Kneppelhout & Korthals Advocaten bijdroeg aan een cultuurverandering

Onlangs werd de nieuwe website van Kneppelhout & Korthals Advocaten gelanceerd. Netvlies hielp het Rotterdamse advocatenkantoor met het ontwikkelen van haar online strategie en realiseerde de nieuwe website. Het ontwikkeltraject resulteerde niet alleen in een goede nieuwe website, maar had ook grote impact op de cultuur van het kantoor zelf. Dát vraagt natuurlijk om een toelichting.

Over Kneppelhout & Korthals Advocaten

Als full-service advocatenkantoor richt Kneppelhout & Korthals Advocaten zich op ondernemers in handel, industrie, de maritieme sector, transport, export, bouw en vastgoed en telecom. Het kantoor behoort tot de middelgrote Nederlandse advocatenkantoren en is het grootste onafhankelijke advocatenkantoor van Rotterdam. De 45 advocaten zijn echte business partners van hun klanten en helpen hen om succesvol te kunnen ondernemen.

Aanleiding

De vorige website van Kneppelhout & Korthals was zwaar verouderd: de techniek was niet meer van deze tijd, de uitstraling sloot niet meer aan bij het kantoor en de marketingafdeling was niet flexibel in het beheer. Een van de partners van het kantoor had vanuit zijn vorige werkgever goede ervaringen met Netvlies en nodigde ons – naast vijf andere bureaus – uit voor een kennismaking.

“Netvlies overtuigde ons al bij de kennismaking met haar strategische aanpak. Het ging hen niet om het maken van een mooi plaatje, maar om het gezamenlijk opstellen van een online strategie waarmee we onze doelgroep kunnen helpen én onze eigen doelen kunnen behalen. Daarnaast waren ze erg eager om met ons te gaan samenwerken.”
Joost Vrancken Peeters – managing partner Kneppelhout & Korthals Advocaten

Online strategie droeg bij aan cultuurverandering

In een aantal strategische sessies zijn we nader ingegaan op de ambities van het kantoor en hebben we de doelgroepen in kaart gebracht. Op basis daarvan konden we met de eerste schetsen en een online marketingstrategie aan de slag. Door het ontwikkelen van deze online strategie werd het kantoor min of meer gedwongen om opnieuw goed na te denken over haar ambities en doelgroepen. Het hele kantoor werd hier intensief bij betrokken en verplicht om met een frisse blik naar de propositie van zijn of haar sectie te kijken.

“Het websitetraject heeft grote impact gehad: het is een cultuurveranderingstraject binnen ons bedrijf geworden. Dát heeft ervoor gezorgd dat iedereen weer eens even goed stilstond bij waar Kneppelhout & Korthals voor staat, waar we naartoe willen en hoe we dat willen bereiken.”
Joost Vrancken Peeters – managing partner Kneppelhout & Korthals Advocaten

Website in enkele weken ontwikkeld dankzij Scrum

Door in het kantoor van Netvlies te scrummen, kon de nieuwe website in slechts enkele weken worden ontwikkeld. We hielpen daarbij onder meer met het selecteren van een fotograaf, die voor de website en andere uitingen een prachtige serie heeft geschoten.

“Scrum is een erg leuke en leerzame manier om met de websiteontwikkeling bezig te zijn. Je bent goed op te hoogte van waar iedereen mee bezig is en kunt tijdens het traject eenvoudig bijsturen. De stand-ups werken erg goed, zo ben je altijd goed op de hoogte van waar iedereen mee bezig is”
Lianne Laurijssens - Product Owner bij Kneppelhout & Korthals Advocaten

Resultaat: een nieuwe website én een roadmap

Met de online strategie is een basis gelegd voor de nieuwe website en een roadmap voor de rest van het jaar. Kneppelhout & Korthals gebruikt de concrete uitkomsten van de strategische sessies over doelgroepen en doelen inmiddels ook voor haar offline marketing en content marketing.

Lees ook: Strategische sessies - samen met de klant naar een online strategie »

De website stelt de experts van Kneppelhout & Korthals centraal in uitgebreide profielschetsen, waarin de nodige aandacht wordt geschonken aan zowel het specialisme als de persoon. Opvallend daarbij is de – zeker voor de advocatuur – onderscheidende fotografie van medewerkers en opdrachtgevers, vaak op locatie bij de opdrachtgever. De website is uiteraard mobiel vriendelijk en voorbereid om goed vindbaar te worden op de belangrijkste zoekwoorden.

Lees ook: Google gaat mobielvriendelijke websites belonen »

Door de heldere structuur van de website vinden bezoekers snel hun weg binnen de sectoren en specialismen van het kantoor en zien ze welke specialist ze voor hun vraagstuk moeten hebben. Daarnaast deelt het kantoor actief haar kennis door middel van goede – leesbare – blogs en events. Met de nieuwe website is het kantoor in staat haar kennis optimaal te delen aan haar diverse doelgroepen, haar identiteit te bevestigen, nieuwe leads aan te trekken en deze te overtuigen van haar meerwaarde.

Dit vinden vakgenoten van de nieuwe website:

“Kleuren, vlakverdeling, goede foto’s, heldere menustructuur, het zijn de basiselementen waarmee een website de bezoekers aan zich bindt. In deze website zit het allemaal perfect in mekaar en sluit de inhoudelijke informatie – waarop niet is bezuinigd – daar naadloos bij aan.”

“Zo belangrijk vorm en inhoud zijn, nog belangrijker – en moeilijker – is het vinden van de juiste toon. Ook daarin is Kneppelhout & Korthals geslaagd. Uit de consistente presentatie komt een kantoor naar voren dat het vertrouwen verdient.”
Bron: Netlaw Advocatenkantoren Journaal