Google update en wat dit betekent voor de content op je website

Onlangs verschenen op diverse toonaangevende zoekmachinemarketingblogs als Yoast en Search Engine Land de eerste berichten over een grote update van Google’s ranking algoritme die in het weekend van 9 en 10 januari zou hebben plaats gevonden. Diverse SEO-specialisten maakten melding van ingrijpende veranderingen in de rankings in Google’s zoekresultaten. In dit blog geef ik je een samenvatting van de ontwikkelingen van de afgelopen dagen en wat dit betekent voor de content jouw website of webshop.

Penguin Update?

De waargenomen veranderingen in de zoekresultaten werden in eerste instantie toegeschreven aan de gevreesde en langverwachte Penguin Update. De Penguin Update is een aanvulling op het standaard Google algoritme: de ‘berekening’ op basis van honderden factoren waarmee Google de rangschikking van de zoekresultaten bepaalt.

Met de Penguin Update - die in 2014 voor het laatste is doorgevoerd - bestraft Google websites die beschikken over inkomende links van lage kwaliteit of waarvan Google vermoedt dat deze op onnatuurlijke (spam) wijze tot stand zijn gekomen. Wanneer een website door een Penguin Update getroffen wordt, leidt dit tot een langdurige en drastische afname van het aantal bezoekers - een zogenaamde penalty.

Ondanks dat de volgende Penguin Update begin 2016 verwacht werd, heeft Google’s John Mueller vrij snel ontkend dat de grote verandering in de zoekresultaten het gevolg zijn van een Penguin Update:

google-john-mueller-no-pengiun-update

Wat was het wel?

De vraag die SEO-specialisten en websitebeheerders na de tweet van John Mueller bezighield: als er geen Penguin Update heeft plaatsgevonden, wat was het dan wel?

De ingrijpende veranderingen in de zoekresultaten blijken het gevolg te zijn van een zogenaamde update van Google’s core ranking algoritme, waarin Google haar Panda algoritme nu heeft geïntegreerd. Simpel gezegd heeft Google een wijziging aangebracht in de signalen en/of weging die bepaalt welke positie een pagina in de zoekresultaten inneemt. Het Panda algoritme was net als de Penguin Update een aanvulling op het standaard ranking algoritme van Google. Waar Penguin zich richt op de kwaliteit van inkomende links, beperkt Google Panda de vindbaarheid van websites met content van lage kwaliteit.

Geen penalty

Dit betekent niet dat Google je website met een penalty uit de zoekresultaten haalt (zoals bij Penguin) maar dat de pagina’s van lage kwaliteit flink dalen in de rankings. Als gevolg daarvan zal het aantal bezoekers dat op je website binnenkomt significant afnemen.

afname-organische-zichtbaarheid

Andersom kun je als website ook profiteren van Google Panda, wanneer Google van mening is dat jouw content beter is dan die van websites die boven je ranken. De verhouding tussen content van hoge vs. lage kwaliteit bepaalt hoe sterk het effect is.

toename-organische-zichtbaarheid

Voorheen was Panda een update die door Google eens in de zoveel tijd werd ververst en niet onderdeel uitmaakte van het standaard ranking algoritme. Een woordvoerder van Google heeft bevestigd dat daar nu verandering in is gekomen en Panda is opgenomen in de core van het ranking algoritme:

“Panda is an algorithm that’s applied to sites overall and has become one of our core ranking signals. It measures the quality of a site, which you can read more about in our guidelines. Panda allows Google to take quality into account and adjust ranking accordingly.”

Bron: Understanding Google Panda: Definitive Algo Guide for SEOs - TheSEMPost.

Of er ook een update van het Panda algoritme heeft plaatsgevonden - of de signalen zijn gewijzigd op basis waarvan Google de kwaliteit van content bepaalt - is onduidelijk. Het is door Google in ieder geval niet bevestigd, noch ontkend.

Wat betekent deze update voor websites en webshops?

Zoals aangegeven richt het Panda algoritme zich op de kwaliteit van de content. Content die volgens Google van lage kwaliteit is, zal minder goed vindbaar worden, terwijl kwalitatief hoogwaardige content beter zal gaan scoren in de zoekresultaten. Uiteindelijk leidt dit tot respectievelijk een afname en toename van het aantal bezoekers. Het is dus zaak om te zorgen voor het structureel plaatsen van hoogwaardige content en het verbeteren (of in het uiterste geval verwijderen) van content van lage kwaliteit. De hamvraag is nu: hoe beoordeelt Google of content van hoge of lage kwaliteit is?

Inhoudelijke richtlijnen

Met betrekking tot de content heeft Google quality guidelines opgesteld om ervoor te zorgen dat websites inhoudelijk van goede kwaliteit zijn. Deze richtlijnen dateren uit 2011, maar zijn blijkbaar nog steeds actueel aangezien Google zelf er nog steeds naar verwijst.

Als je een website of webshop hebt en wilt weten of je content Panda proof is, dan raad ik je aan jezelf de volgende vragen te stellen:

  • is de content op mijn website uniek en zelfgeschreven? Webshops die bijvoorbeeld gebruikmaken van standaard productinformatie van de producent of leverancier hebben een verhoogd risico om hinder te ondervinden van het Panda algoritme
  • is de content op mijn website uniek of bevat mijn website veel pagina’s die qua inhoud sterk overlappen? Diverse pagina’s die slechts op details van elkaar verschillen, bieden over het algemeen geen meerwaarde voor de bezoeker. Daarnaast is voor Google onduidelijk welke van deze pagina’s dé pagina over dat specifieke onderwerp is.
  • is de content op mijn website geschreven om waardevolle informatie te bieden aan de bezoeker of is deze vooral geschreven om goed te scoren in Google? Content die puur voor Google geschreven is, kenmerkt zich vaak door een overmatig gebruik van zoekwoorden waardoor de tekst niet prettig leest en bezoekers afhaken.
  • beschikt de content op mijn website over een aantrekkelijke opmaak (gebruik van alinea’s, tussenkoppen en voldoende afwisseling tussen tekst en beeld) en leest deze prettig voor de bezoeker? Een bezoeker begint niet klakkeloos een tekst te lezen: men scant eerst om te weten wat men kan verwachten. Teksten zonder (goede) opmaak, zijn moeilijk te scannen, waardoor de bezoeker vaak niet eens de moeite neemt aan een tekst te beginnen.
  • beschikt mijn content over een originele invalshoek en voegt deze daadwerkelijk waarde toe ten opzichte van andere websites die over hetzelfde onderwerp schrijven? Goede content biedt meerwaarde. Zoek een originele invalshoek en ‘kopieer’ niet de insteek van andere websites puur omdat zij op een bepaald thema goed gevonden worden.
  • gaat de content op mijn website inhoudelijk verder dan een algemene beschrijving van het onderwerp of - in geval van een webshop - het product? Als je een webshop hebt, probeer je dan met je productinformatie te onderscheiden van andere shops die hetzelfde product aanbieden.
  • is de content op mijn website betrouwbaar en wordt een onderwerp (of product) van meer dan één kant belicht? Een overtuigende tekst presenteert niet alleen de voordelen van een product, één visie op een bepaald verschijnsel of de mening van slechts één expert. Een goed voorbeeld is Coolblue: daar schroomt men niet om ook de minpunten van een product te benoemen

Content audit

Naast het opvolgen van bovenstaande richtlijnen is het - met name voor grotere websites en webshops - aan te raden om jaarlijks een content audit te (laten) doen. Aan de hand van onder andere Google Analytics en Search Console (voorheen Webmaster Tools) kan een inventarisatie worden gemaakt van pagina’s die voer zouden kunnen zijn voor Google Panda. Met name websites en webshops die veel blogs of content met een ‘beperkte houdbaarheid’ (bijvoorbeeld tickets voor voorstellingen, films of events) publiceren raad ik dit zeer aan. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Lees ook: 10 waardevolle basisinstellingen voor Google Analytics »