Google gaat mobielvriendelijke websites belonen

Websites die niet voor mobiel gebruik zijn geoptimaliseerd, gaan vanaf 21 april een sterke daling in het aantal bezoekers afkomstig uit de mobiele zoekresultaten zien. Google heeft onlangs namelijk officieel aangekondigd dat het de ‘mobiel vriendelijkheid’ van websites gaat meenemen als ranking factor. Voor websites die niet zijn geoptimaliseerd voor gebruik op mobiel - dat wil zeggen websites die niet responsive of mobiel zijn - zal het aanzienlijk moeilijker worden om gevonden te worden in Google’s mobiele zoekresultaten. Heb je geen mobiele of responsive website, dan is het hoog tijd om actie te ondernemen.

Ranking factor?

Bij het bepalen van de positie die een pagina bij in de zoekresultaten inneemt, maakt Google gebruik van zogenaamde ranking factors. Dit zijn eigenschappen op basis waarvan Google de kwaliteit en daarmee positie van de pagina bepaalt. Enkele bekende ranking factors zijn de kwaliteit (uniciteit) van de content, technische aspecten (zoals de laadtijd van de pagina) en de kwaliteit en kwantiteit van de backlinks - links vanaf andere websites naar de betreffende pagina. Op 21 april voegt Google daar dus de factor ‘mobielvriendelijkheid’ aan toe.

Meer aandacht voor mobiel

Dat Google dit besluit heeft genomen, is geen verrassing. Sinds medio 2013 heeft Google met enige regelmaat veranderingen doorgevoerd in de wijze waarop zij mobiel(on)vriendelijke websites behandelen. Daarnaast is Google webmasters en marketeers steeds uitgebreider gaan informeren over de mobiele prestaties van een website en de wijze waarop deze kunnen worden verbeterd. De meest opvallende wijziging dateert van november 2014. Sindsdien toont Google - bij gebruik van smartphone of tablet - de toevoeging Voor mobiel bij het zoekresultaat van websites die geschikt zijn voor mobiel.

Verhelp problemen met mobiele bruikbaarheid

Waarom gaat Google deze update doorvoeren?

Gebruikerservaring

De reden voor deze aanstaande update is tweeledig. Ten eerste staat voor Google de gebruiker centraal - deze verdient een optimale gebruikerservaring. Wanneer een gebruiker op een smartphone of tablet zoekt en op een mobiel-onvriendelijke website terechtkomt, dan is er vanzelfsprekend geen sprake van een optimale gebruikerservaring. Om webmasters, maar ook marketeers, te stimuleren de gebruiker centraal te stellen, heeft Google in het verleden de Richtlijnen voor webmasters opgesteld. Daarin is op dit moment nog geen passage met betrekking tot mobielvriendelijkheid opgenomen, maar gezien de aanstaande update is dat vermoedelijk slechts een kwestie van tijd. Uiteindelijk gaat het Google er natuurlijk om dat gebruikers de best mogelijke ervaring met Google te laten hebben. Websites die daar niet aan bijdragen - of dat nu komt door content van slechte kwaliteit slechte gebruiksvriendelijkheid op mobiel - gaan daar nadeel van ondervinden.

Opmars van mobiel

De tweede aanleiding voor de aanstaande update is de opmars van het gebruik van mobiele apparaten. Het gebruik van smartphones en tablets is de laatste jaren enorm toegenomen en zal alleen nog maar verder groeien. Dit wordt enerzijds veroorzaakt doordat steeds meer mensen de beschikking hebben over een smartphone of tablet. Anderzijds wordt het gebruik verder aangewakkerd doordat de gebruiksmogelijkheden in de vorm van responsive websites en apps steeds uitgebreider en beter worden. Het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau BIA/Kelsey verwacht zelfs dat er dit jaar in de Verenigde Staten meer lokale zoekopdrachten op mobiel dan op desktop zullen plaatsvinden. Onder lokale zoekopdrachten verstaan we zoekopdrachten die plaats of regio georiënteerd zijn zoals ‘Italiaans restaurant breda’. Voor niet-lokale zoekopdrachten zal deze trend (nog) niet gelden.

Gevolgen

Een opvallend kenmerk van de aanstaande update is dat Google deze vanaf 21 april wereldwijd gaat doorvoeren. Doorgaans ‘test’ Google haar updates eerst in één of en enkele landen voordat deze wereldwijd worden uitgerold. Google gaat websites overigens niet als geheel, maar op paginaniveau beoordelen op mobielvriendelijkheid. Daardoor zal een website niet in zijn geheel benadeeld worden wanneer niet alle pagina’s geoptimaliseerd zijn voor gebruik op mobiel. Verder valt op dat het algoritme - de ‘berekening’ die onder andere bepaalt of een pagina mobielvriendelijk is of niet - realtime gaat werken. Dit houdt in dat wanneer de Googlebot - het programma waarmee Google nieuwe en bijgewerkte pagina’s opspoort - een pagina bezoekt en vaststelt dat deze geschikt is voor mobiel, de pagina daarvan direct profiteert. Voorheen duurde het enige tijd voordat een update volledig was uitgerold en de effecten zichtbaar waren. De aanstaande update heeft dus, zoals Google het zelf verwoordt, “a significant impact in our search results”.

En nu?

Zonder responsive of mobiele website is het momenteel nog mogelijk om een aanzienlijk mobiel aandeel op het totale verkeer afkomstig uit de organische zoekresultaten te behalen. Daar gaat vanaf 21 april verandering in komen.

Heb je op dit moment geen voor mobiel geoptimaliseerde website, maar wel veel mobiele bezoekers? Een responsive of mobiele website is dan onmisbaar om het aandeel van mobiel te kunnen behouden en verder te laten groeien. Heb je geen mobielvriendelijke website en is het aandeel van mobiel bezoek beperkt, dan liggen er kansen! Zeker wanneer de websites van je concurrenten (nog) niet mobielvriendelijk zijn. In dat geval kun je een voorsprong nemen en het verschil maken.

Update maart 2016

Halverwege maart 2016 kondigt Google aan een update te gaan doorvoeren die mobielvriendelijkheid zwaarder gaat meewegen bij het bepalen van de posities in de zoekresultaten. Deze update zal vanaf begin mei worden doorgevoerd. Volgens Google heeft deze update met name gevolgen voor websites die nog niet mobielvriendelijk zijn. Websites die al voor mobiel gebruik zijn geoptimaliseerd, zullen weinig van deze update gaan melden. Opvallend is dat Google de aankondiging besluit met een nuancering van de aanstaande update: als een website niet mobielvriendelijk is, maar wél over "high quality content" beschikt, dan kan deze alsnog goed (lees: beter dan een mobielvriendelijke website met slechte content) scoren in de zoelresultaten.

Lees ook: Google update en wat dit betekent voor de content op je website »

Doe de test!

Wil je weten hoe mobielvriendelijk de pagina’s van jouw website zijn? Doe dan de Mobile friendly-test van Google.

Mobiel vriendelijk

Niet mobiel vriendelijk