Gastcollege voor Master of Marketing van TIAS School for Business and Society

Onlangs kreeg ik van TIAS School for Business en Society het verzoek om een gastcollege te verzorgen voor deelnemers van de TIAS-opleiding Master of Marketing. Deze opleiding wordt voornamelijk gekozen door marketingprofessionals met vijf tot tien jaar werkervaring in operationele of strategische commerciële functies. Vanzelfsprekend was ik zeer vereerd dat ik hiervoor werd gevraagd door de – volgens Elsevier – beste business school van Nederland.

Gastcollege over de nieuwste online marketing tools

Over het onderwerp van mijn gastcollege hoefde ik niet lang na te denken. Sinds ik twee jaar geleden voor Netvlies een nieuwe marketingstrategie ontwikkelde – waarvoor ik me volledig in de wereld van content marketing, marketing automation en CRM heb gestort – boeken we hiermee veel succes. Zo leveren onze marketinginspanningen veel meer leads op dan voorheen en zijn ze ook veel beter meetbaar. We weten nu bijvoorbeeld exact wat onze website en nieuwsbrieven bijdragen aan leads en omzet, waardoor we daar actief op kunnen sturen.

De manier waarop we deze marketing tools inzetten is voor veel marketeers echter nog nieuw. We delen onze expertise daarom regelmatig met onze relaties, onder meer via kennissessies en workshops. En nu dus ook via een gastcollege met 22 ambitieuze marketeers die naast hun werk de parttime opleiding Master of Marketing van TIAS volgen. Daarbij gaven we de term ‘gast’ overigens een geheel eigen draai door de deelnemende studenten gastvrij te onthalen in de inspirerende omgeving van ons kantoor.

Waardevolle kennis uit de praktijk

De Master of Marketing wordt grotendeels verzorgd door topacademici. Maar omdat online marketing zich razendsnel ontwikkelt en veel technieken en methodes simpelweg te nieuw zijn voor gedegen wetenschappelijk onderzoek, zijn er nog maar weinig academische publicaties over dit onderwerp beschikbaar. Mede daarom kiest TIAS ervoor om de opleiding te verrijken met gastcolleges door toonaangevende bedrijven en praktijkexperts. Zo combineert TIAS in haar Master of Marketing de laatste wetenschappelijke inzichten met jarenlange praktijkervaring.

Tijdens het gastcollege hebben we de volgende onderwerpen aan bod laten komen:

  • Online strategie
  • Content marketing
  • Marketing automation en CRM

Na dit verhaal, dat gelukkig goed werd ontvangen, mochten de deelnemers de opgedane inzichten in de praktijk brengen in de vorm van een uitdagende groepsopdracht. Ze gingen daarbij aan de slag met twee proposities van Netvlies, waaronder ons nieuwe dochterbedrijf Hello Workspace. Dat leverde interessante resultaten op waarmee we erg blij zijn. Al met al mogen we terugkijken op een inspirerende en interactieve dag die – als icing on the cake – door de deelnemers ook nog eens heel hoog werd gewaardeerd:

Beoordeling namens TIAS

“De dag die we met deelnemers van het TIAS Master of Marketingprogramma hebben doorgebracht bij Netvlies vormde cocreatie in de echte zin van het woord. De deelnemers werden op zeer professionele en inspirerende wijze door Jochem Vlemmix (directeur Netvlies) ingeleid in de nieuwe wereld van marketing automation en content marketing. Netvlies is duidelijk een topper in deze wereld! Tegelijkertijd gingen de deelnemers aan de slag om de communicatiekracht van Netvlies zelf te versterken. Dit zijn de dagen die tellen in een opleiding – de dagen waar professionalisme, inzet en creativiteit de basis vormen voor vooruitgang in leren, denken en doen. Mijn dank aan Jochem en zijn schitterend team bij Netvlies is heel groot.”

- Rudy Moenaert, Professor of Strategic Marketing - TIAS School for Business and Society

 

Meer weten over deze opleiding?

TIAS School for Business en Society is verbonden aan de Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven en biedt als enige opleider in Nederland een masteropleiding in marketing aan die leidt tot de internationaal erkende MSc-titel. De opleiding Master of Marketing is ontwikkeld voor getalenteerde commerciële professionals die willen excelleren in marketing, management en strategie. In slechts 16 maanden leren studenten richting te geven aan strategisch marketingbeleid en deze richting uit te zetten in hun eigen organisatie.

Heb jij ook interesse in content marketing en/of marketing automation? Laat het me dan gerust weten!