Een hogere positie in Google met https

Google heeft op haar blog aangekondigd dat websites die gebruik maken van https:// een voordeel krijgen in de zoekmachine ranking. 

Internetveiligheid is al jaren een prioriteit voor Google en er wordt aanzienlijk geïnvesteerd in de eigen infrastructuur door onder andere standaard encryptie voor gebruikers van bijvoorbeeld Google Search, Gmail en Drive. Dit betekent dat gebruikers automatisch een beveiligde verbinding hebben met deze Google diensten.

Invloed van https op je zoekmachine positie

Het gebruik van https geeft je website een klein voordeel in de zoekmachine positie. Het is een klein onderdeel in het gehele zoekalgoritme en heeft minder gewicht dan andere onderdelen zoals bijvoorbeeld hoogwaardige kwalitatieve content. Uit testen die Google heeft uitgevoerd blijkt dat het een impact heeft op minder dan 1% van alle wereldwijde zoekopdrachten. Het website eigenaren motiveren om hun eigen website veiliger te maken voor bezoekers door van http naar https te gaan. Uit de eigen test bleek dat het gebruik van https positieve resultaten vertoonde met betrekking tot relevantie en zoekmachine positie op de Google zoekresultaten pagina.

Enkele maanden geleden heeft Matt Cutts op SMX West aangegeven dat hij graag SSL wil inzetten als een rankingfactor in het zoekalgoritme. Slecht 5 maanden na deze aankondiging wordt de inzet van https onderdeel van het zoekalgoritme van Google.

Aandachtspunten voor SEO bij inzet van https

Google hamert al jaren op het veiliger maken van het web en wil website eigenaren stimuleren dit ook te doen door het een onderdeel te laten zijn van het zoekalgoritme. Het gebruik van https heeft een beperkte impact op je website zoekmachine positie en heeft dus niet de hoogste prioriteit in het SEO optimaliseren van je website.

Hieronder enkele tips om bij de migratie van http naar https rekening te houden zodat je geen organisch verkeer verliest:

  1. Maak aan Google duidelijk dat je website is verhuisd van http naar https (via Google Webmaster Tools).

  2. Besluit welke vorm van certificatie je nodig hebt: single, multi-domain of wild-card domain certificaat.

  3. Maak gebruik van 2.048-bit versleuteling.

  4. Maak gebruik van relatieve url’s voor bronnen op het zelfde beveiligde domein.

  5. Maak gebruik van protocol relative-url voor overige domeinen.

  6. Volg de juiste stappen voor het verhuizen van een domein (Google stappenplan domeinverhuizing).

  7. Zorg dat je https website niet geblokkeerd wordt door robot.txt.

  8. Zorg ervoor dat zoekmachines je website en pagina’s kunnen indexeren en beperk het gebruik van no-index robots meta-tags.

 

In de toekomst geeft Google meer informatie en documentatie met betrekking tot https en de invloed ervan op je zoekmachine positie. Ondertussen is Google Webmaster Tools geupdate om eenvoudiger om te gaan met https websites en bijbehorende rapportage.

TIP: Zorg ervoor dat je de http naar https migratie volgt en monitort in Google Analytics en Google Webmaster Tools.

 

Meer informatie over "http as ranking signal" via Google webmastertools:

Blogartikel Google Webmaster website: http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2014/08/https-as-ranking-signal.html