De tagline: een elevator pitch in 2 seconden…

Op internet hebben we haast. We klikken en scrollen dus als bezetenen, terwijl onze ogen het beeldscherm scannen. Vinden we niet razendsnel wat we zoeken, dan zijn we weg. Herkenbaar?

Dan begrijp je vast dat voor de bezoekers van jouw website hetzelfde geldt. Wil je bezoekers op je website houden, dan moet je ze dus zo snel mogelijk een reden geven om – in elk geval even –  te blijven. Hoe? Met een goede tagline! 

Waarom heb je een tagline nodig?

Een goede tagline beantwoordt twee vragen: wat doe je en waar ben je goed in? Als het even kan, geeft de tagline bovendien wat emotie mee. En dat alles in één zin van enkele woorden. Dat is wat je noemt: een uitdaging… Meestal staat een tagline bovenaan de webpagina, onder of naast het logo. Bezoekers kijken namelijk vaak als eerste naar het logo om te zien waar ze beland zijn. Dit is daarom de ultieme plek om in één oogopslag duidelijk te maken wat er op de website te vinden is.

Een elevator pitch, maar dan héél kort

Je kent ongetwijfeld het verhaal achter de elevator pitch: je staat in de lift en bent op weg naar boven. Naast je staat een big shot die jouw carrière een duw in de goede richting kan geven. Voor jij – óf hij – de lift verlaat, heb je één minuut de tijd om te vertellen wie je bent en waar je goed in bent. Je kunt je fantastische elevator pitch wel dromen, maar helaas ontspint zich een niets-aan-de-hand-gesprekje waarin je op geen enkel moment een bruggetje kunt slaan. Pas op het moment dat de liftdeuren openschuiven, klinkt de vraag: ‘Maar vertel eens, wat doe jij eigenlijk?’ Dán ben je blij dat je er in twee seconden nog nét een fraaie tagline uit weet te persen.

Op weg naar jouw tagline in vier stappen

Een goede tagline vertelt wat jij te bieden hebt. Voor je een goede tagline kunt formuleren, zul je dus eerst jouw boodschap moeten definiëren: wat is je missie, wat zijn je merkwaarden en welke belofte doe je aan je klanten? Pas als je deze vragen hebt beantwoord, kun je de kern ervan laten doorklinken in je tagline.   Heb je je boodschap gedefinieerd? Noteer dan in korte brainstormsessies zinnen en statements die betrekking hebben op de essentie van je bedrijf. Ter geruststelling: dat wordt een worsteling, want dit is niet eenvoudig. Een kwartiertje per keer is dan ook prima. Het hoeft ook niet mooi en gepolijst, als het maar duidelijk is. Geen inspiratie? Geen probleem. Gewoon morgen opnieuw proberen!  Lees tot slot je hersenspinsels kritisch door vraag je bij elke zin af: ‘Ja, nou en?’ Dat doen bezoekers van je website namelijk straks ook. Zo ontdek je welke teksten relevant zijn en welke niet. Heb je dit filterproces achter de rug, dan heb je de bouwstenen voor jouw tagline ontdekt. Formuleer met behulp van de bouwstenen vervolgens een aantal taglines, lees ze kritisch door en streep er steeds eentje weg. Laat ook anderen – partner, collega’s en vertrouwde klanten – gerust meelezen. Zij kijken met ‘verse ogen’ kijken en kunnen een objectief oordeel geven. Uiteindelijk zal dit een tagline opleveren die de ziel van je bedrijf weergeeft en bezoekers overtuigt.

De perfecte tagline bestaat niet

Ja, je leest het goed: de perfecte tagline bestaat niet. Maar als je probeert minstens enkele van onderstaande regels in acht te nemen, kom je een heel eind in de richting van ‘goed’:  
  • Vermijd dooddoeners, zoals ‘de beste’, ‘de voordeligste en ‘uniek’.
  • Woordspelingen zijn (soms) leuk, maar vaak ook op multi-interpretabel. Niet doen dus!
  • Voorkom dat bezoekers bij jouw tagline denken: ‘Ja, nou en?’.
  • Gebruik geen inhoudsloze containerbegrippen zoals ‘oplossingen’, ‘diensten’ of ‘professioneel’.
  • Vermijd woorden die een waardeoordeel geven, zoals ‘mooi’, ‘lekker’ of ‘uitstekend’.
  • Beperk je als het kan tot vijf woorden, maar schiet niet in de kramp als het iets langer wordt.
  • Schrijf niet in hoofdletters, want dat komt schreeuwerig en dominant over.
  • Neem als het even kan het belangrijkste SEO-zoekwoord voor jouw organisatie op.

Voorbeelden van taglines

Ter inspiratie heb ik een paar mooie taglines – van ver weg en dichtbij – voor je genoteerd:  
  • YouTube: Broadcast yourself
  • Perfetti van Melle: Smaakmakers in snoep
  • ASN Bank: Voor de wereld van morgen
  • Leen Bakker: Leuk wonen hoeft niet duur te zijn!
  • Bakkerij ’t Stoepje: De warmste bakker op uw markt
  • Efteling: Een wereld vol wonderen
  • Netvlies: Uw online business partner
  • Cityroofs: Experts in elevated landscapes
  Je ziet: geen van deze taglines voldoet aan alle geschetste criteria. Maar als je er een paar in de gaten houdt, kom je ook al een heel eind!   Slechte taglines zijn er overigens genoeg, maar die laat ik graag even links liggen. Nou vooruit, eentje dan. Weekblad Elsevier had tot voor kort een mooie: ‘Wekelijks de achtergronden van het nieuws’. Duidelijk en to the point. Nu is Elsevier ‘Verrassend nuchter’. Tja, roep dat maar eens door die liftdeuren. Dat gaat écht geen carrière-boost opleveren…