De 7 meest gemaakte Google AdWords-fouten

Veel bedrijven beginnen enthousiast met het opzetten van een AdWords account. Ze zetten campagnes, advertenties en zoekwoorden in naar eigen inzicht en dat lukt ze meestal nog aardig ook. Echter daarna beheren ze het account niet meer en de AdWords campagne blijft rustig door lopen.

Wat deze bedrijven over het hoofd zien, is dat de campagnes gemonitord moeten worden om het bezoek relevanter te krijgen en om kosten te besparen. De resultaten bieden doorgaans veel nieuwe inzichten waarmee de prestaties van het bedrijf alleen maar verbeterd kunnen worden. Welke uitingen werken het best? Kunnen we verkeer inkopen voor een lagere prijs? Wanneer dergelijke zaken niet op orde zijn, kan dat een bedrijf veel geld kosten. Ook voor Google AdWords telt dus ‘goedkoop is duurkoop’, helaas. 

Hieronder 7 fouten veelvoorkomende fouten en hoe je deze eenvoudig kunt oplossen: 

1.  Er wordt getarget op het Zoek- én Displaynetwerk tegelijk

In Google AdWords is het mogelijk op Google (+ Google Zoeknetwerk) te adverteren en om het Displaynetwerk te targeten. 

Google en het Google Zoeknetwerk zijn de advertenties bovenaan of rechts van de zoekresultaten (oranje kaders):

 

 

Het Google Display Netwerk is een netwerk dat duizenden partnerwebsites van Google bevat waar je tekstadvertenties, banners, video’s en beeldadvertenties kunt tonen. Je kunt het Google Display Netwerk inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken, je naamsbekendheid te vergroten en zo in top-of-mind te blijven. 

Beide netwerken verschillen, qua inzet, enorm van elkaar. Mensen die zoeken in het zoeknetwerk zijn actief op zoek naar jouw product of dienst. Mensen in het Display Netwerk hebben een latente behoefte aan wat jouw bedrijf te bieden heeft. Om deze reden zullen de prestaties van beide netwerken dusdanig van elkaar verschillen dat, wanneer beide netwerken tegelijk ingezet worden, het niet mogelijk is de campagne juist te evalueren. 

2.  Men maakt geen gebruik van remarketing

Met een remarketing campagne kun je mensen die eerder je website bezocht hebben, opnieuw bereiken. Het is mogelijk aan hen aangepaste advertenties te tonen, op basis van de pagina’s van de website die ze hebben bezocht. In het Display Netwerk herinner je mensen opnieuw aan jouw website. 

Het voordeel van een remarketing campagne is dat deze advertenties aan een kleiner en voorgeselecteerd publiek getoond worden. Deze mensen weten al wat er op je website te vinden is en klikken dus enkel door wanneer ze écht geïnteresseerd zijn. Dit scheelt klikkosten en zorgt voor een toename van het doorklikratio. 

3.  Bedrijven voegen geen sitelinks toe

Sitelinks zijn de extra ‘links’ onder een advertentie die meer informatie over het bedrijf bevatten: (de oranje blokjes) 

 Deze links voegen meer informatie aan een advertentie toe en landt dieper in de website. Hierdoor vinden geïnteresseerden sneller wat ze zoeken. Dit verbetert de klanttevredenheid van mogelijke bezoekers. Daarnaast is er nog een voordeel van sitelinks: ze nemen dan meer ruimte in op www.google.nl waardoor de advertentie meer opvalt. Wanneer deze toegevoegd is, toont de campagne een hoger doorklikratio. Zo krijg je een lagere kosten per klik.

4.  Locatietargeting wordt niet juist ingezet

Een groot voordeel van AdWords is dat je je advertenties kan weergeven op de geografische locaties die je zelf kiest. Denk hierbij aan: landen, gebieden binnen een land, een straal rond een locatie of locatiegroepen. Het is dus mogelijk je advertenties te tonen daar waar jouw klanten zitten. Hierdoor kan de ROI (Return On Investment) van je campagne stijgen. Een voorbeeld waarin enkel een straal rond Breda is getarget:

Ben je een lokale bloemist die alleen zijn bloemen in de regio verkoopt? Dan is het niet nodig om heel Nederland te targeten. Ben je echter een webshop die in heel Nederland opereert, dan is het wel van belang om de advertenties in heel Nederland te tonen. 

5.  Er worden niet de juiste zoekwoorden en zoekwoordopties ingezet

Zoekwoordopties helpen bepalen welke zoekacties de advertenties kunnen activeren. In Google AdWords kunnen 4 verschillende zoekwoordopties ingezet worden, we gebruiken als voorbeeld ‘schoenen kopen’:

  • Breed: De advertenties worden geactiveerd wanneer mensen zoeken op zoektermen als ‘schoenen online’, maar ook breder als ‘gympen kopen’ en ‘laarzen kopen’.

  • Broad Match Modifier (BMM): De advertenties worden getoond wanneer mensen zoeken op allerlei zoektermen, mits het woord ‘schoenen’ of ‘schoen’ er maar in voorkomt. Dus ‘hardloopschoenen kopen’ en ‘schoenen verkopen’.

  • Zinsdeel: Hierbij worden advertenties getoond wanneer mensen zoeken op ‘schoenen kopen’, hiervoor en hierna kunnen dan andere zoektermen staan. Je wordt dus getoond op ‘schoenen kopen online’, maar niet op ‘schoenen online kopen’.  

  • Exact: Advertenties worden alleen getoond als er precies ‘schoenen kopen’ ingetoetst worden.
     

Het is belangrijk goed te bedenken op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Er wordt aangeraden om te beginnen met de zoekwoordoptie BMM om potentiële weergave van de advertenties voor relevante zoekopdrachten te maximaliseren. Gebruik het rapport ‘zoektermen’ om te controleren welke zoekwoordvarianten de advertenties hebben geactiveerd. 

In de praktijk komen we vaak tegen dat bedrijven veel te brede of niet-relevante zoektermen inzetten. Daarnaast worden er geen uitsluitingszoekwoorden ingezet. Dit resulteert in niet-relevante vertoningen en een lagere doorklikratio. Het is de kunst om enkel die zoektermen in te zetten die alleen echt geïnteresseerde bezoekers aanspreken. 

6.  Er wordt geen geschikte landingspagina ingezet

De landingspagina is die pagina van de website van je bedrijf waar mensen op terecht komen nadat ze op je advertentie geklikt hebben. Je kunt op de landingspagina bijvoorbeeld de aankoop doen van het product waar je naar op zoek bent of contact opnemen met de juiste personen.

We komen vaak tegen dat bedrijven als landingspagina de homepagina instellen. In veel gevallen is dit niet de meest relevante landingspagina. Een relevante landingspagina zorgt voor een betere klantbeleving. Wanneer mensen zoeken op bijvoorbeeld “sportkleding” willen ze niet op een (home)pagina terechtkomen waar ze kunnen kiezen uit o.a. sportschoenen, spijkerbroeken, sportaccessoires én sportkleding. 

7.  Men zet slechts één tekstadvertentie per advertentiegroep in

Niemand weet op voorhand welke advertenties goed gaan presteren in een specifieke branche of bij een bepaalde doelgroep. Belangrijk is om verschillende advertentieteksten in te zetten om te achterhalen welke uitingen voor het meeste verkeer naar je website of voor de meeste conversies zorgen. Je kunt de advertenties op verschillende punten testen, denk hierbij aan USP’s (Unique Selling Points), vanaf prijzen, verschillende aanbiedingen en het gebruikt van hoofdletters. Mijn advies is om 2 of 3 advertenties tegelijkertijd in te zetten. Wanneer je meer dan 3 advertenties inzet, duurt het (te) lang om significante conclusies te gaan trekken. 

Onderstaand de twee advertenties welke we op dit moment tegelijkertijd voor onze klant Doc&Booff inzetten. Door deze om-en-om te vertonen, kan er eenvoudig beoordeeld worden welke uitingen beter werken. 

Bovenstaande is slechts een kleine greep uit mogelijke fouten in Google AdWords die wij bij Netvlies regelmatig tegenkomen. Mocht je graag een screening van jouw Google AdWords account willen door een gecertificeerde consultant? Neem dan vrijblijvend contact op met mij ([email protected]).