Adverteren op je eigen merknaam? Ja alstublieft!

‘Ik wil niet op mijn merknaam adverteren. Dit kost geld en mensen komen toch wel via de organische zoekresultaten bij mij terecht!’

Deze opmerking krijg ik als SEA specialist vaak te horen. Het klinkt ook niet logisch om in Google AdWords te betalen voor een term waarop je organisch (dus gratis) ook goed vindbaar bent. Toch zie ik dit anders en adviseer ik om wél altijd te adverteren op je eigen merknaam. Waarom? Dat licht ik je graag toe in dit blog:

 

1. Beschermen van je eigen merknaam

Je merknaam beschermen is uiterst belangrijk! Je hebt er hard aan gewerkt om naam te maken, een klantenkring op te bouwen en jezelf te onderscheiden van de rest van de markt. En als er dan na al jouw inzet een concurrent met jouw merknaam aan de haal gaat…

Dat wil je natuurlijk niet! Wanneer je zelf op je eigen merknaam adverteert, voorkom je dus dat de concurrent die plaats bij online advertenties in kan nemen en maak je het hen lastiger en bovendien duurder om jouw merknaam te gebruiken.

Wil je meer zekerheid hebben dat concurrenten jouw merknaam niet in hun campagnes kunnen gebruiken, dan kun je je merknaam overigens ook registreren bij Google. Dit biedt echter maar beperkte bescherming. Dit houdt namelijk alleen in dat concurrenten jouw naam niet mogen vermelden in de titel of beschrijvingsregels van hun advertenties. Maar, ze mogen de merknaam dan nog wel inkopen als zoekwoord of in de zichtbare URL vermelden. Daarmee kunnen ze er dus nog steeds voor zorgen dat zij in de zoekresultaten op jouw merknaam eerder zichtbaar zijn dan jij.  

 

2. Acties en aanbiedingen snel bovenaan in Google

Met Google AdWords heb je binnen enkele minuten je advertenties online. Dit in tegenstelling tot organische resultaten, waarbij het enkele maanden duurt voordat wijzigingen zichtbaar worden. Google AdWords maakt het dus mogelijk om veel sneller met je doelgroep te communiceren. Daarbij heb je ook de mogelijkheid om verschillende USP’s te testen om te kijken welke jouw publiek aanspreken.

 

3. Kwaliteitsscore van het account

Merknaamgerelateerde zoektermen zijn enorm relevant voor de bezoeker. Immers, wanneer de klant specifiek naar je bedrijf zoekt, krijgt hij/zij een advertentie te zien over je bedrijf en belandt hij/zij op een landingspagina op jouw website. Dit zorgt voor hoge kwaliteitsscores voor soortgelijke zoektermen.

De berekening van de kwaliteitsscore houdt rekening met de kwaliteit van alle zoektermen in het gehele AdWords-account. Wanneer deze merknaamgerelateerde zoektermen met hoge kwaliteitsscore hierin meegenomen worden, wordt het gehele account positief beïnvloed. Dat is belangrijk om goede advertentieposities te krijgen voor jouw campagne en de campagnekosten zo laag mogelijk te houden. Win, win!

 

4.  Extra omzet

Op je eigen merknaam adverteren zorgt voor extra omzet. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken. In de onderstaande grafiek is te zien wat er met het online verkeer gebeurt als de merknaamcampagnes tijdelijk onderbroken worden. De AdWords bezoeken nemen af - logisch - en, zoals verwacht, neemt het organisch verkeer toe. Dit is redelijk voor de hand liggend. Echter, wanneer je naar het totale bezoek kijkt, is te zien dat in de periode dat de merknaamcampagne onderbroken is het aantal bezoekers aanzienlijk is gedaald. 

Adverteren op merknaam grafiek

 Afbeelding uit onderzoek Searchengineland

In de bovenstaande test is door het onderbreken van de merknaamcampagne € 500,- bespaard, maar is de website in die periode door 5.000 bezoekers minder bezocht. Dit houdt in dat er bij een conversiepercentage van 2% er 100 conversies minder gerealiseerd worden. Stel, de gemiddelde orderwaarde is € 50,-, dan mist het bedrijf dus een omzet van € 5.000,-. Zet dit nu tegenover de € 500,- die je minder hebt geïnvesteerd.

Nu wordt het adverteren op merknaam toch interessant.

Adverteren op merknaam

5.  Advertenties uitbreiden

Google AdWords biedt de mogelijkheid om de advertenties op verschillende manieren uit te breiden. Op die manier kun je meer opvallen en meer communiceren naar je potentiële klanten.

Onderstaand een voorbeeld van een klant van Netvlies: het Chassé Theater te Breda.

 Adverteren op merknaam google

In bovenstaand voorbeeld van het Chassé Theater (een klant van Netvlies) komen verschillende uitbreidingen naar voren:

  • Sitelinks
    De sitelinks zijn de extra ‘advertenties’ onder de advertentie. Deze linken naar subcategoriën binnen de webshop. Ze zorgen voor extra zichtbaarheid. Immers, ze nemen veel meer ruimte in beslag dan de reguliere advertentie.

  • Highlight extensies
    Het gebruik van de highlight extensies is een prima manier om de USP’s van jouw bedrijf extra onder de aandacht te brengen. In de advertentie zijn dit de woorden onder de advertentie, waar puntjes tussen staan.

  • Telefoonnummer
    Door het tonen van het telefoonnummer in de advertentietekst wordt de drempel om contact op te nemen met de adverteerder een stuk kleiner. Geïnteresseerden hoeven niet meer op de website te zoeken naar het telefoonnummer. Wanneer zij een vraag hebben zal deze dus snel beantwoord kunnen worden.

 

Zichtbaar, betrouwbaar, relevant verkeer en extra omzet

Adverteren op je merknaam zorgt dus voor meer zichtbaarheid, betrouwbaarheid bij je doelgroep, relevanter verkeer én - wellicht het meest interessante - extra omzet. Hierdoor kunnen we alleen maar tot de conclusie komen dat het adverteren op je eigen merknaam dus wel degelijk toegevoegde waarde heeft.