Volgende case:
Hoge Veluwe

The Hague Festivals

Introductie
Den Haag Marketing is de overkoepelende marketing en promotie organisatie voor de stad Den Haag en haar beide badplaatsen Scheveningen en Kijkduin. Den Haag Marketing speelt een belangrijke rol in het (nationaal en internationaal) verkopen van Den Haag als bestemming voor zakelijke bezoekers en toeristen.

Den Haag Marketing organiseerde dit jaar voor de zesde keer ‘The Hague Festivals’. Tijdens deze festivalperiode staat Den Haag in het teken van verschillende feestelijke evenementen zoals Parkpop, Festival Classique en PopHotSpot.

Opdracht
Netvlies heeft al 3 jaar een samenwerkingsverband met Den Haag Marketing. De in 2010 ontwikkelde site mocht worden vernieuwd en geoptimaliseerd. Daarnaast waren we verantwoordelijk voor de internet marketing. Bezoekers moesten enthousiast gemaakt worden voor een bezoek aan de evenementen in de stad Den Haag. Doel daarbij was het bereiken van meer mensen van buiten de regio Haaglanden. Om ook de toeristische sector een extra boost te geven moesten bezoekers verleid worden om een hotelovernachting te boeken of een restaurant te bezoeken.

Oplossing
Bezoekers die op de website komen worden enthousiast gemaakt voor de festivalperiode door ze zo veel mogelijk (visuele) evenementen en bezienswaardigheden te tonen. In één oogopslag wordt de beleving van het evenement overgedragen. Naast festivalinformatie vind je op de site ook andere interessante bezienswaardigheden en evenementen. Hier ontdekken bezoekers de leukste restaurantjes en de beste Haagse cafés.Via de boekingspagina is het heel eenvoudig om een overnachting in Den Haag te boeken. 

Internet Marketing
Om de website te promoten zijn er diverse marketingkanalen ingezet. Op Facebook werden advertenties en personal stories ingezet. Ieder evenement had een eigen advertentie en er was ook een algemene ‘The Hague Festivals’ advertentie. Bezoekers van de website werden op de hoogte gehouden van de diverse evenementen door de inzet van remarketing banners. Ook werden er AdWords campagnes opgezet. De campagnes richtten zich op zoekopdrachten naar de komende evenementen en artiesten die er op traden. 

Resultaat
Het concept van de website werd zo ontworpen en ontwikkeld dat bezoekers meteen zien dat er in Den Haag nog veel meer te beleven valt tijdens de lente- en zomerperiode. Zowel in het programma overzicht als op een festivaldetailpagina zien bezoekers meteen welke gerelateerde evenementen er nog te beleven zijn.  Dit heeft geresulteerd in een kruisbestuiving tussen de interesse van de bezoeker en de andere gerelateerde evenementen die plaatsvonden in Den Haag. 

De inzet van internet marketing heeft ervoor gezorgd dat de vooraf bepaalde doelstellingen sneller bereikt zijn, en heeft daarmee een goede bijdrage geleverd aan het algehele succes van The Hague Festivals. Er werden meer mensen bereikt van buiten de regio Haaglanden, wat één van de vooropgestelde doelen was. Daarnaast heeft het spreiden van het advertentiebudget over verschillende kanalen ook gezorgd voor meer viraliteit via Facebook. Bij de lancering van de website had de Facebookpagina van The Haguefestivals 1200 fans. Op dit moment is de fanbasis uitgegroeid tot ruim 4600 leden. Deze fans kunnen volgend jaar meteen ingezet worden voor het werven van nieuwe fans en om de lancering van The Hague Festivals 2013 te promoten.

Meer weten? Bekijk het interview met onze opdrachtgever Mijke Braam