Volgende case:
Reinier van Arkel Groep

Efteling Wonderlijk Speeldoosje


 

Introductie

 
De Efteling is al 60 jaar een wonderlijke organisatie. Internationaal staat de Efteling aan de top op het gebied van dag- en verblijfsrecreatie. Sinds de opening van het Sprookjesbos in 1952 verrast de Efteling haar gasten steeds weer met nieuwe vormen van (verblijfs)recreatie en entertainment. Het thema sprookjes staat daarbij altijd centraal.


Opdracht

 
De Efteling wilde iets creëren waarmee bezoekers het Eftelinggevoel mee naar huis konden nemen. Hierbij wilden zij graag gebruik maken van het thema muziek. Bovendien wilden zij hun database vergroten met klantgegevens. De Magische Mail, de e-mailnieuwsbrief van de Efteling, zorgde voor goede conversie en had op dat moment 215.000 abonnees. De doelstelling was om een aanzienlijke verhoging van minimaal 75.000 nieuwe opt-ins te werven middels een actiesite. De Efteling verwachtte hierbij dat er een concept bedacht werd dat niet puur gericht was op conversie, maar ook aansluit bij de beleving van de Efteling.


Oplossing

 
Om de beleving van de Efteling daadwerkelijk thuis te kunnen herbeleven bedacht Netvlies ‘Het Wonderlijk Speeldoosje’. Een online spel dat qua uitstraling de sfeer van de Efteling nabootst: sprookjesachtig, mysterieus en spannend. En bovendien perfect aansluit bij de online behoeften van de doelgroep. Deelnemers worden geworven middels een muziek CD die alle bezoekers van de Efteling krijgen bij de uitgang. Hierop staat de herkenbare Eftelingmuziek en een muzieksleutel die gebruikt kan worden in het spel en waarmee beloningen verdiend kunnen worden.

Om mee te doen vullen de bezoekers hun e-mailadres en een aantal andere gegevens in. Vervolgens doorlopen zij verschillende opdrachten waarmee zij hun Eftelingkennis kunnen testen. Er zijn een aantal minigames met het thema muziek ontwikkeld. Zo spelen de deelnemers een kennisquiz, raden ze geluidsfragmenten en spelen ze een spannende hoorpuzzel. Wie de minigames doorloopt ontdekt steeds nieuwe elementen. Als beloning krijgen de deelnemers een screensaver of wallpaper, korting in de webshop van de Efteling of kunnen zij een sprookje downloaden als MP3. Het spel wordt steeds aangevuld met nieuwe beloningen, zodat het leuk blijft om te spelen en de delen. 

In een latere optimalisatie-fase is het spel uitgebreid met de mogelijkheid om je eigen quiz samen te stellen en te delen met je vrienden. Bezoekers kunnen zelf kiezen welke vragen hun vrienden krijgen bij het spelen van het spel. Zodra zij het spel delen, kunnen zij een speciale prijs verdienen (naast de prijzen waar sowieso al uit gekozen kon worden): de stem van de Efteling om te downloaden voor de TomTom-navigatie. In totaal is er 9.200 keer op de social sharelinks geklikt.

 

Resultaat

Nominatie Dutch Interactive Awards!
Netvlies en de Efteling werden genomineerd voor een Dutch Interactive Award voor de case 'Wonderlijk Speeldoosje'. We werden genomineerd in de categorie 'lead generation’ (de 1e prijs werd helaas voor ons gewonnen door Vodafone). . 

Ondanks dat de actie nog loopt tot eind 2012 is het doel van 75.000 nieuwe adressen reeds ruimschoots behaald. 130.000 Personen hebben het spel inmiddels (maart 2012) gespeeld. Zij registreerden 84.000 nieuwe adressen. De bezoeken waren samen goed voor zo’n 14.000 uur online Efteling beleving met een gemiddelde tijdsbesteding van 6:26 minuten en 19 bezochte pagina's per bezoek. 


“Toen wij Netvlies eind 2010 benaderden met de vraag om een concept te bedenken om onze database te vergroten, hebben ze ons aangenaam verrast met hun presentatie. Ze hebben diverse voorstellen gemaakt, waarin ze lieten zien de Efteling en haar doelgroep goed te begrijpen. We hebben uiteindelijk gekozen voor het concept dat ons het meeste aansprak. Tijdens de realisatie hebben ze samen met onze vormgevers een goede online doorvertaling gemaakt van de Efteling stijl. Het proces is erg prettig verlopen, waarbij Netvlies wederom heeft laten zien een full service bureau te zijn dat haar afspraken nakomt en over zeer 
brede expertise beschikt. De reacties intern en vanuit onze doelgroep waren erg goed. En de uiteindelijke resultaten van de actiesite ver boven verwachting.”

Aryan van Gijzel

Databased marketeer bij de Efteling

Bekijk het Wonderlijk Speeldoosje

Heeft u ook interesse in een actiesite? Bekijk dan onze speciale campagne-pagina.