sfeerbeeld digitale transformatie

Digitale transformatie voorbeelden

De markt, maatschappij en het bedrijfsleven blijven digitaliseren en zijn continu in beweging. Mensen stellen andere eisen en wensen aan producten en diensten, dienstverlening, klantcontact en merkbeleving.

Elke organisatie heeft te maken met digitale transformatie, van ziekenhuizen, retailketens en banken tot en met overheden. In dit artikel vind je diverse voorbeelden van digitale transformatie binnen verschillende branches en type organisaties.

Op zoek naar meer achtergrondinformatie? Lees ons uitgebreide stuk over digitale transformatie.

Bunzl Retail & Industry – digitale business strategie

Welke digitale vernieuwingen moet je doorvoeren om ervoor te zorgen dat je propositie voldoende onderscheidend wordt en blijft ten opzichte van concurrenten? Dit was een van de business vraagstukken die Bunzl Retail & Industry – een totaalleverancier van verpakkingsoplossingen, disposables en hygiëneproducten voor de food- en non-foodsector – had. Een goede strategie en heldere visie waren nodig om deze business vraagstukken te beantwoorden. In een strategische sessie met het managementteam en de directie is de actuele interne en externe situatie in kaart gebracht. Deze exercitie hielp om na te denken over diverse toekomstscenario’s en om focus aan te brengen bij het bepalen van strategische doelen.

Na het verkennen van een aantal strategische richtingen, is besloten de focus in eerste instantie te leggen op het versterken van de relatie met bestaande klanten. De nieuwe strategie is verder vorm gegeven in een gevalideerde klantreis van de toekomst en agile roadmap met verschillende concepten die bijdragen aan een hechte klantrelatie. Daarna zijn de concepten geprioriteerd om te bepalen met welke concepten we moeten starten om op korte termijn de eerste succes te kunnen boeken. In dit geval koos Bunzl R&I ervoor om te starten met een geïsoleerd project. Dat heeft twee voordelen: het risico op interne weerstand is klein, terwijl de kans dat zo’n project snel concrete resultaten oplevert juist groot is. En dát zorgt voor meer draagvlak binnen de organisatie om de andere concepten te ontwikkelen.

>> Lees meer over de digitale business strategie van Bunzl.

Kamer van Koophandel omarmt Design Sprints als nieuwe standaard methodiek

De Kamer van Koophandel brengt met de KvK Business Challenge corporate bedrijven en mkb’ers – zowel fysiek als online – met elkaar in contact om samen innovatieve business te ontwikkelen. Corporates kunnen hun innovatievraagstukken op een online platform plaatsen, waarna mkb’ers er op kunnen inschrijven. Om een nieuw platform te kunnen ontwikkelen en een goede aanbesteding voor de realisatie ervan uit te schrijven, werd een Design Sprint ingezet. Deze – voor de KvK nieuwe – werkwijze beviel uitstekend, omdat het de kwaliteit van de aanbesteding ten goede kwam. Inmiddels geldt de Design Sprint bij de KvK daardoor als de standaard methodiek.

>> Lees meer over de ervaring van de Kamer van Koophandel.

Wehkamp – van postorderbedrijf naar online warenhuis

Jaren geleden is Wehkamp begonnen als postorderbedrijf. Wehkamp plaatste advertenties in damesbladen. Vervolgens gaven klanten per post hun bestellingen door. Vandaag de dag is Wehkamp een online warenhuis met een breed assortiment, online bestelmogelijkheden en snelle levertijden. Door deze verandering weet Wehkamp haar bestaansrecht te behouden. Het oude business model – adverteren in print magazines en bestellingen verwerken per post – sloot niet meer aan op de klantreis van hun doelgroepen. Als Wehkamp hier niets mee had gedaan, zouden ze de binding met hun klanten verliezen en stappen klanten over naar concurrenten.

Kodak – van marktleider naar faillissement

Ooit was Kodak marktleider in film en fotografie. Lange tijd kon het bedrijfsmodel niet stuk: ze leverde de benodigde apparatuur én films. Kodak maakte wel digitale camera’s, maar kon niet winnen van concurrenten Nikon en Canon. Men bleef te lang leunen op diensten en producten uit het vorige film en fotografie tijdperk, zoals fotorollen en fotopapier, pakte innovaties onhandig aan en startte te laat met innoveren. In 2012 ging het bedrijf dan ook min of meer failliet.

Van producten naar diensten

Volledig digitale bedrijven hebben vaak geen fysieke middelen of productiefaciliteiten en leveren alleen diensten. Ze bundelen informatie in een platform en koppelen vraag en aanbod aan elkaar. In één platform kunnen eindgebruikers snel informatie vinden, met weinig moeite informatie vergelijken en een product of dienst bestellen. Denk hierbij aan Uber die geen eigen taxi’s heeft, Booking.com die geen hotels bezit, Funda die zelf geen huizen verkoopt en Indeed die geen mensen aanneemt.

Videoland – van videobanden verhuren naar eigen films en series

Videoland richtte zich in de vorige eeuw, met fysieke winkels, voornamelijk op het uitlenen van dvd’s en computerspellen. Door de komst van internet en video on demand kwam het bestaansrecht in gevaar. Daarom startte Videoland in 2013 zelf met video on demand en later, net als Netflix, met een app waar je voor een vast bedrag per maand onbeperkt toegang hebt tot films en series. Om concurrentie voor te blijven ontwikkelde Videoland eigen films en series, is een aantal televisieprogramma’s eerder, of zelfs alleen, op Videoland te bekijken en kun je hele seizoenen van net uitgezonden televisieprogramma’s terugkijken. Met succes.

philip lomans

Benieuwd wat digitale transformatie voor jouw organisatie kan betekenen?

Philip vertelt je er graag meer over. Bel Philip via 06 – 24104499 of mail naar [email protected].